Fotografia ślubna Poznań 039

Najlepszy obiektyw na wesele?

Najlepszy obiektyw na wesele? Jasny!

To jest jedyna rzetelna odpowiedź jakiej można udzielić każdemu.

Sezon ślubny w pełni, a w związku z tym jak, co roku spotykam się z pytaniami dotyczącymi najlepszego obiektywu do fotografii ślubnej. Niestety odpowiedź nie jest taka prosta i jednoznaczna. Podstawą jest, by był jak najjaśniejszy, ponieważ jeśli będziemy mieli za dużo światła, to zawsze możemy “przykręcić” parametry za pomocą aparatu. Jednak przy ciemnych kościołach oraz późnych zabawach z ograniczonym oświetleniem prowadzi to do maksymalizacji światłoczułości (ISO), co często może być nie wystarczające. Pomijam tutaj możliwość uzyskiwania głębi na zdjęciu, zakładając, że jest to oczywiste.

Pierwsza zagwozdka jaka się nasuwa, to czy ma być to stałka, czy zoom. Tutaj zdania są podzielone, ponieważ stałoogniskowce dają lepszy obraz lecz jak sama nazwa mówi: nie mają możliwości zmiany ogniskowania. Czasami może być to niezbędna funkcja, ze względu na brak możliwości przemieszczenia się. Oczywiście można by było zaopatrzyć się w szereg obiektywów stałoogniskowych, które pokryłyby kąty widzenia zoomów, jednak należy pamiętać, że mamy tylko dwie ręce, a to jest reportaż i nie zawsze jest czas na zmianę szkła.

Osobiście używam zakresu od 16mm do 200mm (dodatkowo czasami rybiego oka 8mm) dla pełnej klatki. Według mnie jest to optymalny zakres w Fotografii Ślubnej, dający możliwość wykonania zarówno szerokich kadrów w ciasnych miejscach, jak również portretów w dużych pomieszczeniach.

Zakres ten uzyskuję dzięki trzem obiektywom typu zoom. W przypadku stałek musiałbym zastąpić je przynajmniej sześcioma szkłami, których szybkie i wygodne użytkowanie nawet ciężko sobie wyobrazić. Spotkałem się już z użytkownikami stałek na Ślubach, jednak nie korzystali oni z tak szerokiego zakresu ogniskowych, co w mojej ocenie zmniejsza różnorodność zdjęć.

Z resztą co osoba to inne podejście – miałem przyjemność poznać jednego z lepszych Fotografów w rejonie Kalisza, który zupełnie odrzucał obiektywy wąskokątne, kończąc zakres na 70mm. Szedł on tokiem myślenia fotografa wojennego James’a Natchwey’a, że jeżeli zdjęcie nie jest dość dobre, to znaczy, że byliśmy za daleko. Z drugiej zaś strony widziałem reportaż wykonany głównie przy użyciu długich ogniskowych, dzięki czemu można było zobaczyć naturalne zachowania osób nieświadomych fotografowania.

Uważam, że po za bardzo odmiennym sposobem budowania obrazu, duży zakres ogniskowych jest niezbędny przy fotografowaniu reportażowym, ze względu na zróżnicowanie osób, miejsc i zachowań.

Jednak zazwyczaj, gdy pytany jestem o obiektyw, to właśnie o ten jeden, jedyny – wystarczający na początek, bo wiadomo, że “nie od razu Rzym zbudowano”. Choć na dzień dzisiejszy nie wyobrażam sobie reportażu Ślubnego z efektami na wysokim poziomie przy jednym obiektywie, to też kiedyś zaczynałem przygodę z aparatem. Z wiekiem i milionami zdjęć za sobą mogę stwierdzić, że najlepszym wyjściem będzie zoom posiadający standardowy zakres, czyli 35-70mm dla pełnej klatki (czyli np. 24-70mm)

W mojej ocenie będzie to najlepszy zakres, z którego z czasem Będziecie korzystali coraz mniej, na rzecz szerokich i wąskich kątów, dających większą możliwość kreacji obrazu.

Swoją drogą jestem ciekaw, czy trwający w ostatnim czasie trend w sprzęcie fotograficznym na szerokie kąty wyprze średni zakres stając się “nowym standardem”?

fotograf ślubny Poznań _055Słownik:

stałka, stałoogniskowiec – obiektyw o stałej wartości ogniskowej, np. 35mm
zoom, zmiennoogniskowiec – obiektyw o zmiennej wartości ogniskowej, np. 24-105mm
szkiełki, szkło – obiektyw
tele-, wąskokątne, długie obiektywy – obiektywy o zakresie ogniskowej powyżej 70mm
szerokokątne obiektywy – obiektywy o zakresie ogniskowej poniżej 35mm